Thursday, April 26, 2012

Menghargai Pertolongan Orang Lain

kita sebagai manusia nie kan saling tolong-menolong dan saling memerlukan. Kalau kita sorang je hidup di dunia nie apa nak jadi? apa yang kita nak buat? tak ke mati kutu dibuatnya. Sedangkan Allah S.W.T pun telah menetapkan manusia nie hidup berpasangan so, kita sesama manusia akan saling memerlukanlah.

Setelah diberi pertolongan, kita haruslah menghargai jasa orang yang membantu kita tue. Tak semestinya kita memberi dia duit atau hadiah ke tapi kalau orang bagi terima jelah rezeki jangan ditolak betul tak?. Dengan ucapan terima kasih pun kadang-kadang sudah memadai tapi nada suara pun memainkan peranan jugak sama ada ikhlas ke tidak. Kadang-kadang mulut kata lain tapi hati kata lain. Kalau boleh biarlah kita ikhlas memberi atau memuji seseorang itu. InsyaAllah rezeki kita jugak akan bertambah.

Bila kita mengharapkan sesuatu daripada orang lain begitu juga orang lain mengharapkan sesuatu daripada kita. Kita tak boleh menilai diri kita sendiri sebab kadang-kadang kita tak perasan pun perangai kita nie jenis macam mana. Orang lain yang nampak sikap dan sifat kita nie macam mana. Perkara utama yang perlu kita ingat ialah di dunia nie tiada manusia yang sempurna. Tapi hanya diri sendiri sahaja yang boleh mengubah diri sendiri orang lain hanya boleh membantu memberi nasihat dan dorongan sahaja. So, marilah kita sama-sama memperbaiki diri masing-masing dan muhasabah diri ye kengkawan semua.

silalah comment post ini...

No comments: