Wednesday, April 25, 2012

Puding Roti Karamel

Minggu lepas hari Ahad aku terlebih rajin nak buat kuih. Yelah kan resepi ambik kat internet tapi tak cuba buat nak buat apa kan. So, aku pun mencubalah buat Puding Roti Karamel.... Errmmm......sedap jugak aku masak. Ceh! puji sendiri. hehehe...sapa lagi nak puji, diri sendiri ajelah yang puji. Orang lain belum tentu lagi puji sebab citarasa orang berbeza-beza.


Tapi kannnn....gambarnya aku terlupa lah nak ambik sebab excited sangat nak makan sampaikan tak teringat langsung nak ambik gambar. Kalau korang tahu macamne rupanya ha.....macam nie:




Alhamdulillah aku terima feedback yang positif dari suami, emak dan kawan-kawan aku. Itu bermakna puding roti karamel aku menjadilah. Lepas nie nak cuba buat apa pulak ek???? ermmm...nantilah aku fikir-fikirkan. Resepinya seperti di bawah:

Puding roti karamel

Bahan-bahan ( untuk 10 org mkan )
  • 3 sb gula pasir utk gula hangus
  • 4 kpg roti - saya guna gardenia
  • 2 sb tepung kasted
  • 3biji @ 4 biji telur - pukul n tapis
  • 1cawan susu cair+ 1cawan air suam
  • 1/2 cwan susu pekat
  • 1 sk aising vanilla
Cara-cara
1.  buat gula hangus dulu, msukkn gula pasir dalm periuk masak hingga kekuningan dgn api kecil jgn sampai hangus
2.  msukkn sedikit air kira2 2-3 sudu kacau hingga sebati. matikn api tuangkn ke dalm loyang pengukus ketepikn
3.  panaskn pengukus. carik2kn roti. Tepung,gula,susu,telur dan esen dikacau hingga sebati. 4.  masukkn bahan2 yang dikacau dan roti dlm loyang yang ade gula hangus tadi kemudian kukus hingga masak. selama 35-40 minit
5.  kemudian angkat dan terbalikkan dlam bekas sejukkan.... SELAMAT MENCUBA.... SEDAP.....



silalah comment post ini...

No comments: