Monday, April 25, 2011

Kerani merangkap driver

Wah bila baca tajuk 'macam bagus budak nie' semua kje buleh buat. Kje kerani boleh, kje driver pun boleh...tue lh zaman sekarang perempuan pun boleh buat macamne lelaki buat tau!. Tapi lelaki pulak ambil kesempatan dengan kebolehan perempuan macam nie...

Sebenarnye bukan aku nak cete tentang lelaki ambil kesempatan....kita berbalik pada tajuk entry aku ye, pada masa yang sama aku kje sebagai kerani, aku jugak diberi kje tambahan dan diberi upah untuk ambil budak sekolah (kawan kawan aku je yang tau sapa yang aku maksudkan). Setiap kali aku ambik aku akan diberi upah RM5. Kje sebagai driver nie bukan sepenuh masa aku buat, bila diperlukan pertolongan shaja....

Aku tak kisah buat kje nie....lagi pun dari tempat kje aku ke rumah pengasuh dalam 10 atau 15 minit pergi balik je...cuma aku tak suka kalau dh mintak tolong tapi berkira pulak...alamatnya ambik lh sediri anak ko!. Nasib baik setakat nie aku masih boleh tahan lagi sebab bapa budak tue tak buat perangai lagi. Setiap kali aku ambik pasti dia terus bayar duit. Aku bukan nak sangat duit dia tapi kalau dah orang mintak tolong, aku tolong lh. Mungkin hari dia hari aku, aku tak tahu lagi macamne?, ade ke orang nak tolong aku?...aku buat nie pun ikhlas kerana Allah S.W.T.

So kawan kawan beringat lh hari kesusahan kita, kita tak tahu bila kita akan hadapinya dan adakah kita terkecuali daripada terkena dugaan dariNya? setiap hambaNya tiada yang terkecuali dan akan diberi ujian dengan pelbagai cara dan berlainan. Begitu juga dengan rezeki yang diberikan olehNya. So, sentiasa lh bersyukur dan berucap 'Alhamdulillah'. Renung renungkan lah ye...

No comments: