Thursday, December 27, 2012

Mengatasi Masalah Bayi Sembelit

MESTI ramai ibu-ibu di luar sana terutamanya ibu macam saya ni baru first time bergelar mama, banyak perkara yang perlu saya tahu dan belajar. Pelbagai masalah yang dihadapi oleh bayi kita yang kadang-kadang kita tak tahu macam mana nak atasinya. So, kena lah ringan mulut dan bertanya dengan emak, kawan-kawan dan cari maklumat di internet, sudah semestinya ada ibu-ibu yang share pengalaman diaorang. 

MASALAH BAYI SEMBELIT salah satunya yang saya hadapi sekarang ni. Sampaikan saya pun tak tahu berpunca dari apa, adakah susu? atau adakah nestum?. Ada kata bancuh susu dan nestum cair-cair jangan pekat serta beri air banyak sikit. Selain tu cuba beri makan pisang atau betik. Saya telah mencuba semuanya dan hasilnya pada mulanya berhasil tapi ianya berlaku lagi....

Fikir punya fikir dan cuba cari di google, saya pun ada terbaca satu blog cikguazleen, beliau ada kongsikan di mana beliau tidak beri setitik pun air masak kepada anaknya. Beliau lagi advance beri anaknya makan pepejal seperti lempeng, ayam dan daging. Kalau kita kan beri bayi makan bubur ke, nestum ke atau pun biskut, tapi beliau lain dan tidak takut mencuba pada anaknya. Tapii...alhamdulillah katanya setakat ini anaknya tak pernah ada masalah sembelit. Caranya beliau hanya memberi susu sebelum makan dan selepas makan sahaja tanpa beri air masak. Selain itu ada juga yang share beri bayi makan buah-buahan, sayur-sayuran dan prune jus (ni utk babies above 6 mths je la) atau pun tukar susu bagi ibu-ibu yang memberi susu formula. Kadang-kadang ada bayi tidak sesuai dengan susu mahal atau sebaliknya.

Terdapat juga petua nenek ini yang anda boleh cuba bagi bayi yang atasi sembelit. Terdapat pelbagai komen yang share pengalaman diaorang. So, boleh lah anda klik disini.
Petuanya ialah:
- Layurkan beberapa helai daun kunyit di atas api hingga layu
- Letakkan daun kunyit atas perut bayi
*insyaallah beberapa minit kemudian bayi akan membuang air besar

Apa-apa pun jika semuanya tak berhasil, anda perlulah membawa anak anda ke klinik ye, jangan memandai-mandai jika tidak tahu nanti memberi kesan yang -ve pada bayi pulak, dah timbul masalah lain nanti. My c manja dah ok sekarang dah boleh membuang air besar, syukur alhamdulillah......

Ibu, mama, mummy, emak di luar sana selamat mencuba ye!!!!


silalah comment post ini...