Tuesday, March 8, 2011

Hati..

Pelbagai cerita di dengar ada yang baik, buruk, gembira dan menyedihkan. Boleh dikatakan di seluruh media cetak dn elektonik menyiarkan dan mengkhabarkan cecite-cecite tentang ragam manusia di dunia nie dengan pelbagai kategori. Tp di sini aku hanya nk cecite hal hati manusia.

Bebanyak penyakit di dunia nie penyakit hati lh yg paling sukar diubati. Bila hati dh menjadi barah, alamatnya nyawa seorang manusia itu tidak akn lama lh di dunia ini.... ubat-ubat yg ade di hospital, klinik dan farmasi pn hanya lh sekadar untuk menahan sakit shaja bukatnye utk menyembuhkn 100% penyakit tersebut. Betul tk????

Hehehe....sebenarnye aku bukan nk cecite penyakit hati yg disebabkan kuman tue tp disebbkn diri manusia itu sendiri yg menyebabkan hati org lain sakit dn akhirnye hati diri sendiri yg merana. Ops! aku mintak maaf lh klu ade yg terrse atu tersinggung tp aku tk tujukn pd sesiapa pn sama ada yg mati atu hidup, ini sekadar untuk mengingatkan dri aku sendri.

Bila hidup kite gembira, bahagia, hati kite akan tenang, tenteram dan berbunga2 betul tk???! ialah mne tidaknye kita sentiasa dikelilingi dgn org yg menyayangi diri kita setiap saat dan masa.

TETAPI, bagaimana pula bg org yg dikelilingi dgn musuh, dibenci, dicaci setiap hari, dikecewakn oleh org yg kite paling sayang?????? Psti HATI TERLUKA dan sedih bla kita tergolong dlm org sedemikian. Hidup pn sudah tk bermakna lagi tanpa org yg disayangi berada disisi, Akan merasa kosong, buntu, jiwa kacau, dan mungkin ade yg berani membuat keputusan utk membunuh diri....Nauzubillah.....

Hati org yg dikecewakn oleh org yg pling disayangi adalah penyakit hati yang paling sakit dan perit sekali serta sukar utk diubati di dunia. Walau pun telah sembuh tetapi parut tetap masih ada sampai ke mati. Secara tidak langsung juga kepercayaan sesorang itu terhadap org yg disayangi akan pudar dan mungkin boleh bertukar menjadi benci dan dendam.

Manakala bagi hati yang keras, sukar untuk dibendung org sedemikian. Ini kerana mereka merasakan mereka dalah betul, segala pendapat dan cadangan orang lain tidak dipedulinye dan diambil kesah.

Macam2 ragam manusia di muka bumi ini kn. Pelbagai penyakit hati juga wujud di dunia ini. Apa2 pn wahai kawan2 ku dn dri ku jua ingat lh Allah itu maha kuasa dan mengetahui, mohon lh petunjuk drpaNya dan amalkan lh doa2 pelembut hati agar diri tidak terpesong ke jalan yg tidak diredhai olehNya. Disini aku nk kongsi beberapa cara penawar untuk penyakit hati, so selamat beramal.....

Surah Taha adalah surah yang ke 20, juzuk 16. Surah yang baik untuk melembut hati yang keras terutama sekali dibacakan kepada ahli keluarga yang keras hati, malas dan degil untuk beribadat kepada Allah SWT. Boleh diamalkan sebagai ayat pendinding diri.

Doa asas yang digunakan untuk melembutkan hati seseorang ada kaitannya dengan peristiwa sejarah Sayyidina Umar, iaitu ayat yang dirampas oleh Sayyidina Umar daripada adiknya. Bila ayat ini dibaca, hatinya terus menjadi lembut lalu memeluk Islam (Ayat tersebut adalah ayat 1-5 surah Taha)

Di antara bahan-bahan ciptaan Allah yang paling keras di dunia ini ialah besi tetapi dapat dielmbutkan oleh Nabi Daud a.s. Doa yang ada kaitannya dengan Nabi Allah Daud inilah yang digunakan sebagai kombinasi dengan doa pelembut hatiMengikut aturannya, bacalah:

Baca surah Al-Fatihah

Kemudian Baca Ayat di Bawah (Surah al-Hasyr ayat 21-24):
Rabbighfir warham waanta khairurrrahimin …………………………………………..
“Hai Tuhan ku, ampuni lah kesalahan ku kasehanilah aku, engkau sebaik baik yang mengasehi”


Kemudian Baca ayat 1-5 Surah Taha





<a title="Free Download Mp3 Ayat 19 surah Asy-syura Doa pelembut hati" href="http://www.index-of-mp3.com/download-Ayat_19_surah_Asy-syura_Doa_pelembut_hati-fsnms3O1yFg.html" target="_blank"><b>Download Mp3 Ayat 19 surah Asy-syura Doa pelembut hati</b></a>

No comments: