Thursday, February 10, 2011

Pelbagai penyakit semasa hamil

Jangkitan Kuman Semasa Hamil
Jangkitan adalah sesuatu yang biasa terjadi. Kehamilan ialah masa dimana sesetengah jangkitan adalah lebih kerap terjadi dari biasa dan sesetengahnya boleh membawa risiko kepada dirinya dan anak didalam rahim.
Demam Selsema Dan Batuk
Kerap terjadi semasa hamil tetapi tidak merbahaya kepada kandungan. Rawatan termasuklah minum air lebih dari biasa dan banyakkan berehat. Ubat selsema adalah selamat dan panadol boleh diambil sehingga 1 gram 4 kali sehari jika perlu. Sekiranya batuk semakin menjadi-jadi dan kahak bertukar menjadi kehijauan, anda sudah dijakiti kuman dan memerlukan rawtan antibiotik. Kebanyakkan ubat antibiotik yang selamat untuk dimakan semasa hamil tetapi beritahu doktor anda yang anda sedang mengandung.
Jangkitan Faraj
Jangkitan fungus (kulat)
Kehamilan menyebabkan wanita lebih senang untuk mendapat jangkitan fungus dan kebanyakkannya disebabkan oleh candida albicans. Kulat ini berada dalam faraj 16% wanita tidak hamil dan 32% wanita hamil. Ia mungkin tidak memberi apa-apa simtom tapi ramai yang mengadu gatal-gatal, sakit dan keluar lendir berwarna putih yang berkeping-keping.
Ia lebih mudah terjangkit pada kandungan ke 2 dan seterusnya, pada trimester ketiga, selepas memakan antibiotik dan dikalangan wanita yang mengalami diabetik. Rawatan selalunya mengunakan antifungal yang dimasukan ke dalam vagina. Ubat makan tidak disarankan semasa hamil. Kaum lelaki juga senang mendapat jangkitan fungus. Ia akan menyebabkan kemerahan dan kesakitan pada zakar dan bintik kecil padanya.

Group B Streptococcus (GBS)
Ialah bakteria yang menjangkiti 15-20% wanita hamil dan selalunya tidak memberi apa-apa simtom langsung. Jarang-jarang, kuman ini akan berjangkit kepada bayi yang boleh meyebabkan jangkitan paru-paru yang teruk selepas lahir. Rawatan antibiotik akan diberikan kepada wanita berisiko mendapat GBS iaitu meraka yang pernah mengalami pecah ketuban sebelum bersalin, kelahiran sebelum 37 minggu, demam atau bayi sebelumnya pernah mengalami jangkitan kuman GBS.
Jangkitan Kuman Yang Berjangkit Melalui Hubungan Seks Atau STD
Jangkitan kuman yang tersebar melalui seks boleh berjangkit kepada bayi dan menyebabkan komplikasi yang teruk. Walaubagaimanapun, di Malaysia, ia bukan sesuatu yang kerap berlaku disebabkan polisi kerajaaan yang menyarankan semua wanita hamil menjalani ujian darah untuk memastikan yang mereka bebas dari kuman STD. Ujian tersebut ialah : VDRL, Hepatitis-B dan HIV.

Kencing Manis Semasa Hamil
Kencing Manis Semasa Hamil (Gestational Diabetes)
Ramai wanita mengalami kencing manis semasa hamil. Ia adalah keadaan dimana badan kita tidak berupaya untuk memproses gula dalam badan, menyebabkan badan tidak dapat makanan yang secukupnya. Sekiranya kencing manis tidak dirawat, ia boleh menjadi serius dan membahayakan bayi dalam kandungan. Sekiranya tidak dapat dikawal dengan baik, bayi mungkin menjadi terlalu besar dalam rahim meyebabkan kesukaran untuk melahirkan dan boleh menjurus kepada pembedahan ceasarean.
Wanita yang mempunyai risiko selalu diuji samada mereka mengalami kencing manis atau tidak selalunya pada kandungan 28 minggu. Pada masa ini uri mengeluarkan hormo dengan banyaknya dan menyebabkan gula kebal kepada insulin.
Risiko-Risiko
Beberapa faktor yang boleh menjurus kepada kencing manis semasa mengandung. Anda akan mempunyai risiko yang tinggi sekiranya:
1.   Anda pernah mengalami kencing manis semasa kandungan terdahulu.
2.   Berlebihan berat badan
3.   Wanita yang lebih berusia
4.   Wanita yang mempunyai penyakit darah tinggi
5.   Wanita yang pernah menlahirkan bayi 4 kg keatas
6.   Wanita yang mempunyai ayah dan ibu yang mengidap kencing manis
Bagaimana Ia Dirawat?
Anda perlu mengawal tahap gula dalam darah. Ini dilakukan dengan mengamalkan diet yang optimal. Kurangkan pengambilan karbohidrat sementara makan makanan yang mengandungi banyak vitamin dan zat galian, seperti sayur-sayuran dan bijirin. Amalkan senaman setiap hari.
Sekiranya gula masih tidak dapat dikawal, doktor mingkin menyarankan pengunaan insulin. 97-98% wanita yang menalami kencing manis semasa mengandung akan kembali normal selepas bersalin. Walaubagaimana, segelintir dari mereka mempunyai risiko untuk mengalamikecing manis semasa lebih berusia. Sekiranya anda mampu untuk mengawalkan kencig manis ini semasa hamil, peluang untuk mendapat anak yang sihat adalah tinggi.

Kehamilan Kembar
Kelahiran kembar menjadi lebih kerap terjadi kebelakangan ini disebabkan oleh teknologi kesuburan yang semakin maju dan juga kerana pengunaan ubat kesuburan yang semakin banyak.
Terdapat banyak sebab kenapa ia terjadi.
Telur yang dilepaskan lebih dari 1 semasa ovulasi. Ia selalunya terjadi disebabkan oleh ubat kesuburan dan membentuk kembar tidak seiras.
Dalam kes kembar seiras pula, satu telur dilepaskan tapi terbelah menjadi dua. Selalunya ia terjadi secara semulajadi tanpa apa-apa ubat.
Dalam kes bayi tabung uji dimana, selepas persenyawaan dibuat diluar rahim, 3 atau lebih telur yang telah tersenyawa diletakkan balik kedalam rahim. Kebarangkalian untuk semua telur melekat adalah rendah tetapi ia boleh terjadi.
Bagaimana Saya Tahu Ia Kandungan Kembar?
Imbasan Bunyi atau Ultrasound ialah cara yang mudah untuk anda mengetahui samada anda hamil kembar. Segelintir dari wanita tidak mengetahui sehingalah saat mereka hendak melahirkan. Anda boleh mengagak yang anda hamil kembar sekiranya perut anda membesar dengan cepat dan semasa pemeriksaan kehamilan, doktor mungkin boleh mendengar dua denyutan jantung.
Ramai wanita yang hamil kembar mengatakan ia lebih sukar dan meletihkan. Anda membawa berat yang lebih dari biasa, termasuk uri dan air ketuban yang lebih banyak. Berat yang bertambah bermakna lebih rasa sakit belakang dan sukar untuk merasa selesa. Anda mungkin mahu mendapat lebih rehat dan berehat dari kerja lebih awal.
Komplikasi Kelahiran Kembar
Walaupun kehamilan kembar merupakan sesuatu yang cukup memberi makna bagi setiap pasangan tapi adalah penting untuk mengetahui tentang komplikasi yang mungkin timbul seperti:
Kelahiran pra-matang
Kebanyakkan kehamilan berakhir pada 38-42 minggu tetapi bagi kebanyakkan kelahiran kembar, ia selalunya berakhir 2-3 minggu lebih awal.
Bayi tidak cukup bulan
Sekiranya kelahiran pra-matang gagal dicegah, bayi akan lahir terlalu awal dan terpaksa menghadapi pelbagai komplikasi bayi pra matang: ini termasuk, kekurangan berat badan, paru-paru dan organ-organ lain yang tidak matang, masalah pernafasan dan penghadaman. Komplikasi jangka panjang pula, masalah kesukaran belajar dan tumbesaran.
Tekanan darah tinggi
Mereka yang mengandung kembar lebih kerap akan mendapat darah risiko tekanan darah tinggi semasa hamil. Doktor selalunya akan memberi perhatian yang teliti untuk mengesan komplikasi awal yang boleh membawa akibat yang buruk kepada ibu dan anak.
Kencing manis
Mereka yang hamil kembar juga lebih berisiko untuk mendapat kencing manis. Kencing manis semsa mengandung boleh menyebabkan kerosakan pada uri dan meningkatkan risiko kesukaran pernafasan pada bayi.
Transfusi kembar ke kembar (Twin To Twin Transfusion)
Bagi kembar seiras, ada kemungkinan terdapat ketidakseimbangan pengaliran darah dimana satu bayi mendapat terlalu banyak darah dan satu lagi mendapat kurang darah. Ini terjadi disebabkan pembentukkan salur darah tidak normal didalam uri. Sekiranya ini terjadi, risiko kelahiran pra-matang akan menjadi tinggi kerana doktor akan cuba menyelamatkan kedua-dua bayi dengan mempercepatkan kelahiran mereka kerana lebih lama bayi berada dalam kandungan, lebih tinggi risiko untuk kematian bayi.
Pembedahan caesarean
Kemungkinan untuk melahirkan secara normal tetap ada terutama apabila kedua-dua kepala bayi berada dikedudukan bawah. Dalam keadaan tertentu, komplikasi berlaku selepas kelahiran kembar pertama menyebabkan pembedahan caesarean terpaksa dilakukan untuk kembar kedua. Pembedahan caesarean adalah lebih selamat untuk kedudukan songsang atau kandungan kembar lebih dari satu.
Risiko-risiko lain
Termasuklah Placenta Preavia dan pendarahan semasa kelahiran.

Anemia dan Kehamilan
Bottom of Form
Anemia bermaksud kekurangan sel darah merah dan merupakan keadaan yang amat kerap berlaku di kalangan wanita hamil. Sebab utama anemia ialah kekurangan zat besi. Amat penting untuk anda mengetahui samada anda mengalami anaemia atau tidak setelah anda disahkan hamil.
Anemia selalunya tidak akan mempengaruhi tumbesaran bayi kerana bayi sentiasa mendapat bekalan zat besi yang cukup untuknya membesar tetapi sekiranya keadaan anaemia ini terlalu teruk bayi anda juga mungkin akan mengalami anemia selepas lahir.
Bagaimana untuk mengetahui yang saya menghidap Anaemia?
Ujian darah yang ringkas akan menentukan samada anda mengalami anaemia atau tidak. Sekiranya anda cuma mengalami anaemia yang ringan, anda tidak akan menunjukan sebarang simtom. Tetapi sekiranya ia dalam tahap yang teruk anda mungkin akan merasa:
·         cepat Letih
·         rasa tidak bermaya
·         pucat
·         berdebar-debar
·         sukar bernafas
·         pengsan
Risiko Untuk Mendapat Anaemia
 Sesetengah wanita mempunyai lebih risiko untuk mendapat anemia. Ia kerap berlaku kepada:
·         Mereka yang mengalami masalah kurang zat makanan
·         Mereka yang mengandung kembar
·         Mereka yang mempunyai anak yang terlalu rapat
·         Merka yang sering muntah danmempunyai masalah penghadaman

Berapa banyak Zat Besi yang saya perlu makan?
Anda memerlukan sekurang kurangnya 15 mg zat besi sebelum hamil. Tetapi semasa hamil anda memerlukan dua kali ganda dos yang disarankan. Tapi hati-hati kerana ia boleh menybabkan sembelit dan muntah-muntah pada sesetengah orang. Sekiranya anda alah dengan zat besi, cubalah memakan makanan yang mempunyai zat besi yang tinggi seperti:
·         Daging tanpa lemak (tapi hindarkan memakan hati kerana ia mengandungi vitamin A yang terlalu tinggi)
·         Sayuran hijau seperti bayam, kangkung atau brokol
 Maksimakan penyerapan Zat Besi
Ambil perhatian tentang apa yang anda makan atau minum semasa mengambil zat besi ini. Pengambilan adalah vitamin C disarankan kerana ia mengalakan penyerapan zat besi tetapi mengambil minuman yang berkafin bersama dengan makanan yang mempunyai zat besi akan megurangkan penyerapan zat besi dalam badan anda.
Air ketuban saya kurang, adakah saya perlu risau?
Saya sekarang hamil  35 minggu. Semasa ujian Ultrasound terakhir, doktor mengatakan yang air ketuban saya kurang. Adakah saya perlu risau?
Kekurangan air ketuban memang membimbangkan. Air ketuban memberikan ‘cushion’ dan melindungi bayi dari kecederaan dari hentakan dan memberikan ruang untuk pembesaran, pergerakkan dan pertumbuhan yang normal.
Air ketuban juga merupakan petanda kesihatan bayi secara keseluruhan kerana ia terjadi dari urin yang di rembeskan terus dari buah pinggang bayi. Sumber urin pula dari aliran darah bayi yang bersambung pada uri, organ yang memberikan bekalan oksigen dan nutrien pada bayi semasa dalam rahim.
Biasanya air ketuban berkurangan secara fisiologi pada lewat kehamilan tapi ia cuma kekurangan relatif sahaja disebabkan badan bayi sudah pun memenuhi hampir keseluruhan ruang rahim. Walaubagaimanapun, sekiranya air ketuban kelihatan terlalu kurang, bayi anda mungkin akan terdedah kepada risiko komplikasi seperti kekurangan oksigen dan terbantut tumbesaran.
Sebab sebab kekurangan air ketuban :
·         Ketuban pecah sebelum masa
·         Masalah pada uri
·         Masalah perubatan ibu seperti kencing manis, darah tinggi dll
·         Masalah kecacatan bayi seperti buah pinggang, jantung, jangkitan kuman dan kecacatan genetik.
Sekiranya kekurangan air ketuban tidak begitu teruk, minum air secukupnya dan rehat mungkin boleh menolong. Sekiranya kandungan anda masih muda, doktor akan memantau dengan teliti keadaan bayi anda dengan membuat pemeriksaan US dengan lebih kerap untuk memastikan jumlah air ketuban tidak turun secara mendadak.
Sekiranya anda sudahpun pada lewat kehamilan, doktor selalunya akan menyarankan ‘ induce’ untuk mengurangkan insiden bayi lemas. Semasa tempoh bersalin, kekurangan air ketuban memberikan risiko kekurangan oksigen pada bayi disebabkan tali pusat yang tertekan semasa kontraksi. Sekiranya ia terlalu kurang atau tiada langsung, kelahiran secara pembedahan mungkin disarankan.

Darah Tinggi Semasa Hamil

Tekanan darah tinggi adalah salah satu sebab mengapa wanita hamil dimasukkan ke hospital. Hypertension bermaksud tekanan darah tinggi manakala hypotension pula bermaksud tekanan darah rendah. Hypotension adalah normal semasa mengandung semasa awal dan pertengahan kehamilan dan sesuatu yang tidak perlu dirisaukan.

Kenapa Tekanan Darah Tinggi Merbahaya?

Punca utama mengapa wanita mengalami darah tinggi semasa hamil ialah disebabkan satu keadaan yang dinamakan pre-eclapmsia yang boleh menjurus kepada ECLMAPSIA, satu penyakit darah tinggi yang sangat serius. Pre-eclampsia dan eclampsia adalah salah satu punca utama kematian ibu dan bayi semasa hamil. 5-10% wanita yang mengandung anak sulung akan mengalami eclampsia.

Jenis-jenis Darah Tinggi

Penyakit darah tinggi kronik

Ia adalah penyakit darah tinggi yang wanita alami semasa wanita masih belum hamil lagi. Ia lebih kerap berlaku kepada mereka yang berusia dan wanita tersebut mungkin mempunyai sejarah keluarga yang juga mempunyai darah tinggi.
Penyakit darah tinggi kronik mungkin boleh mmenjadi lebih teruk sewaktu lewat kehamilan dan selalunya doktor akan memberikan pauntauan yang teliti terhadap tekanan darah selepas trimester kedua. Beberapa jenis ubat darah tinggi yang digunakan agak selamat semasa hamil dan selalunya doktor akan menukar ubat yang biasa dimakan sebelum hamil kepada yang lebih sesuai untuk wanita hamil.

Tekanan darah tinggi disebabkan oleh kehamilan (PIH)

Ia terjadi cuma semasa hamil dan hilang sebaik sahaja wanita melahirkan. Sebahagian kecil dari wanita ini akan mengalami eclampsia tetapi agak sukar untuk menentukan siapa yang lebih berisiko. Juga segelintir mereka yang mengalami PIH ini akan mendapat mendapat tekanan darah tinggi akhirnya semasa lebih berusia.

Pre-eclampsia (PE)

Pre-Eclampsia(PE) adalah penyakit yang unik semasa hamil. Ia bukan sahaja penyakit yang melibatkan tekanan darah tinggi malahan ia akan memberi kesan kepada buah pinggang, otak dan organ-organ penting yang lain dalam badan.
Buah pinggang merupakan organ yang pertama mendapat komplikasi dari penyakit ini. Cara untuk mengetahui yang penyakit tersebut dalam peringkat yang agak serius ialah dengan membuat ujian air kencing. Sekiranya terdapat banyak protin didalam urin bermakna wanita sudah mendapat pre-eclampsia. Semakin banyak protin yang terdapat dalam urin semakin teruk keadaan pesakit tersebut.
Sekiranya PE tidak dirawat dengan segera, ia akan menjadi serius dengan cepat dan eclampsia akan berlaku. Ini terjadi apabila wanita mula mendapat sawan. Sekiranya tekanan darah menjadi terlalu tinggi dan dia belum melahirkan, kemungkinan besar bayi juga akan mendapat komplikasi dan mungkin boleh meninggal didalam rahim. Terdapat juga risiko stroke terhadap ibu sekiranya tekanan darah tidak dapat dikawal.

Penyebab Pre-Eclampsia

Ia tidak diketahui bagaimana penyakit ini terjadi. Banyak hormon yang terlibat tetapi penyebab sebenar masih menjadi tanda-tanya. Tetapi pakar perubatan mendapati ia mungkin berkaitan dengan uri. Pakar mendapati, uri tidak membentuk secara normal dengan salur darah tidak menjadi nipis dan lembut sebagaimana yang sepatutnya.
Pembentukkan uri yang tidak normal boleh berlaku seawal 18-20 minggu kehamilan. Terdapat juga darah beku, menyebabkan salur darah tersumbat didalam uri dan ini menjelaskan kenapa bayi wanita yang mempunayai pre-eclampsia lebih kecil dari biasa. Buat masa ini terdapat banyak penyelidikan sedang dijalankan untuk mengetahui punca sebenar mengapa ia terjadi dan bagaimana ia boleh dicegah.

Apa yang menyebabkan PE lebih kerap terjadi?

Keadaan berikut boleh diri anda lebih berisiko untuk mendapat PE tetapi perlu diingat, ia boleh terjadi kepada sesiapa sahaja.
·         Ia sering terjadi kepada kandungan sulung
·         Mempunyai PE pada kandungan sebelumnya
·         Berumur kurang dari 20 atau lebih dari 35
·         Migrane
·         Mempunyai ahli keluarga dekat keluarga yang mempunyai PE
·         Mempunyai hypertension kronik
·         Terlalu kurus
·         Terlalu rendah
·         Kandungan kembar
·         SLE
·         Kandungan molar

Sukar Tidur Semasa Hamil

Di bulan-bulan terakhir kehamilan, wanita hamil mungkin akan mengalami masalah kesukaran tidur, tidak selesa dan bangun ditengah malam.
Kerana disebabkan berlakunya perubahan fizikal dengan perut yang semakin membesar, ramai wanita yang sebelumnya tidak mengalami kesukaran tidur diawal mengandung, mendapati mereka tidak mendapat tidur yang diakhir kehamilan.
Banyak masalah yang boleh menganggu tidur seperti:
·         Kaki kejang
·         Sukar untuk bernafas
·         Sering buang air kecil diwaktu malam
·         Bayi yang terlalu aktif, yang sering menendang pada bahagian ibu yang sensitif
·         Susah untuk menukar posisi badan semasa tidur disebabkan oleh bayi yang semakin membesar
·         Sakit belakang terutamanya pada bahagian bawah tulang belakang
·         Mengigau lebih dari biasa
·         Mimpi ngeri yang sukar dilupa
·         Merasa risau tentang kelahiran yang bakal mendatang
·         Bimbang tentang bayi samada ia normal atau tidak
·         Semua ini adalah masalah yang biasa terjadi semasa mengandung

Bagaimana saya boleh mendapat tidur yang selesa?

Sekiranya anda mendapat kekejangan pada kaki, tekankan kaki anda pada dinding atau berdiri pada kaki yang kejang boleh mengurangkan kekejangan. kekurangan kalsium boleh menyebabkan kekejangan berlaku lebih kerap, jadi pastikan anda mendapat cukup kalsium, seperti dengan meminum susu. Jantung yang selalu berdebar mungkin disebabkan oleh kekurangan darah (anemia). Pastikan anda memberitahu doktor tentang masalah ini dan mendapat suplemen zat besi yang secukupnya
Posisi yang terbaik untuk tidur semasa mengandung ialah dengan berbaring secara mengiring dengan lutut separuh membengkok. Ini membolehkan jantung anda bekerja dengan lebih baik kerana darah lebih senang mengalir ke jantung.
Sekiranya anda mengalami sakit belakang, cuba membuat experimen dengan meletakkan lebih bantal semasa berbaring. Seperti satu bantal dibawah perut, satu dicelah kedua kaki, satu bantal yang padat pada bahagian bawah belakang, atau satu bantal lagi pada bahagian kepala.
Selalu bangun untuk membuang air kecil diwaktu malam adalah biasa, kerana bayi yang semakin membesar semakin memberi tekanan pada pundi kencing, ini memang tidak dapat dielakkan tetapi, dengan mengurangkan minum air sebelum anda masuk tidur mungkin boleh membantu.
Kurangkan meminum miniman bercafin seperti teh, kopi dan minuman bergas kerana buah pinggang akan memproses lebih air kencing. Cuba tidur secara mengiring.
Sekiranya anda merasa tidak selesa pada bahagian ari-ari, anda mungkin mengalami jangkitan kuman pada bahagian pundi kencing. Jumpalah dengan doktor untuk pemeriksaan lanjut.
Sekiranya ketakutan tentang kelahiran yang membuatkan anda merasa sukar tidur, sertailah kelas antenatal. Disini anda akan diberitahu tentang apa yang akan berlak semasa proses bersalin dan senaman yang perlu untuk membantu anda bersalin. Ia juga satu tempat untuk anda bertanyakan soalan
Berbincanglah dengan doktor sekiranya anda merasa takut. Perasaan takut tentang keadaan anak anda semasa lahir adalah sangat biasa.

Apa yang perlu saya lakukan sekiranya saya masih tidak dapat tidur?

Ingat, pil tidur memang tidak digalakan tetapi sekiranya sudah tiada jalan lain, ia tidak merbahaya sekiranya ia tidak mebuatkan anda merasa letih. Daripada duduk diatas katil tanpa berbuat apa-apa, adalah lebih memberikan kepuasan untuk bangun dan membuat sesuatu yang memberi berfaedah.
Bacalah buku, mendengar muzik, melayari internet, mandi, menonton  TV atau menjahit. Selepas membuat sesuatu yang memberikan kepuasan, anda akan merasa lebih senang untuk tidur.
Banyak wanita yang mendapat menafaat dari senaman ringkas dan mendengan muzik yang menyenangkan.  Sekiranya anda merasa letih disiang hari, cuba tidur sekejap.
Sekiranya anda masih tidak dapat tidur, jumpalah doktor yang dapat menolong anda.

Merokok Semasa Hamil

Kenapa ia berbahaya?

Bayi didalam rahim mendapat segala sumber dari ibunya. Itu termasuk zat-zat makanan dan oksigen, melalui uri dan tali pusatnya. Merokok semestinya akan mendedahkan bayi kepada toksin yang terdapat dalam asap rokok.
Seorang ibu yang merokok harus berfikir dengan serius tentang keputusan untuk berhenti kerana satu nyawa bergantung sepenuhnya kepadanya.Menjadi hamil boleh memberikan motivasi yang kuat kepada seorang ibu untuk berhenti dari merokok demi anak yang masih belum dilahirkan.

Apa yang asap rokok boleh buat kepada badan saya?

Sekiranya seseorang merokok, oksigen didalam darah akan digantikan dengan karbon monoksid menyebakan kandungan oksigen didalam darah akan berkurangan dari biasa. Bahan yang terdapat di dalam asap rokok juga mengandungi pelbagai jenis toksin yang boleh memberi kesan kepada uri yang membawa makanan kepada bayi. Mereka juga lebih berisiko untuk mendapat keguguran semasa awal mengandung dan mengalami pendarahan uri yang boleh menyebakan kematian bayi.

Bagaimana merokok boleh memberikan bahaya kepada bayi semasa dalam perut ibu?

Mengikut kajian, bayi yang dilahirkan oleh ibu yang merokok:
·         Lebih berisiko untuk dilahirkan pra-matang dan lebih kecil tubuh badannya.
·         Mempunyai berat badan kurang 200g dari bayi normal
·         Lebih berisiko untuk mengalami kematian kot ‘cot death’
·         Lebih kerap mengalami deman dan sakit-sakit
·         Lebih kerap mengalami penyakit telinga dan asma semasa kecil

Bagaimana untuk berhenti merokok?

Tidak pernah terlewat untuk berhenti merokok. Setiap rokok yang tidak dihisap akan menyebabkan anda hidup lebih lama dan menolong bayi anda. Kerosakan yang disebabkan oleh rokok sebelumnya boleh diperbaiki oleh badan secara semulajadi. Berjumpalah dengan pakar kaunseling atau doktor yang boleh menolong anda. Kuatkan semangat anda.

Pecah Ketuban Sebelum Masa


Pecah ketuban sebelum masa terjadi apabila karung air ketuban yang menyelubungi bayi pecah dan bocor. ia lebih kerap terjadi pada saat melahirkan, tetapi sekiranya ia berlaku kurang dari 37 minggu dan didapati tiada tanda-tanda melahirkan ia dipangil PROM atau Premature Rupture of Membrane.

Adakah saya perlu di'induce'?

Sekiranya PROM berlaku pada usia kandungan sudah matang, doktor anda mungkin akan menyarankan untuk menunggu selepas 24 jam kerana didapati 80% akan melahirkan tanpa perlu di’induce. Menunggu lebih dari 24 jam akan meninggikan risiko jangkitan kuman dan tidak disarankan.
Menunggu lebih dari 24 jam pula selalunya dibuat sekiranya kandungan masih tidak cukup bulan, dalam masa yang sama doktor dapat memberikan ubat yang sepatutnya agar paru-paru bayi dapat peluang untuk matang.

Betulkah ketuban saya telah pecah?

Kadang-kadang wanita agak ragu  samada air yang keluar dari faraj betul betul air ketuban atau cuma air kencing atau lendir yang berlebihan. Air ketuban tidak hancing dan keluar secara tiba-tiba dan selalunya meleleh membasahi paha atau kain yang dipakai. Sekiranya anda tidak begitu pasti, merujuklah kepada doktor untuk kepastian.
Pemeriksaan termasuklah menggunakan ultrasound untuk mengetahui samada terdapat kekurangan air ketuban atau tidak dan pemeriksaan faraj untuk melihat samada terdapat takungan air atau tidak. Anda mungkin akan disuruh untuk batuk dan sekiranya terdapat air keluar dari lubang pintu rahim, adalah disahkan anda mengalami PROM.
Kadang-kadang doktor juga akan mengambil ‘swab’ untuk dihantar ke makmal bagi ujian jangkitan kuman.

Rawatan

Setelah dipastikan yang anda mengalami PROM, doktor selalunya akan berbincang tentang pilihan rawatan yang terbaik untuk anda. Sekiranya kandungan anda cukup bulan, anda selalunya akan di’induce’ selepas 24 jam. Jika disyaki terdapat tanda-tanda jangkitan kuman ubat antibiotik akan diberikan.
Sekiranya kandungan tidak cukup bulan, terdapat risiko tinggi untuk kelahiran pra-matang. Bayi pra-matang terdedah kepada beberapa masalah serius termasuklah, kesukaran bernafas disebabkan paru-paru paru yang tidak matang berserta dengan masalah organ-organ lain seperti sistem imuniti yang belum membentuk menyebabkan bayi tak cukup bulan kerap mendapat jangkitan kuman. Semua bayi yang tidak matang selalunya akan dijaga dengan rapi dan wad yang khas untuk mereka.

Adakah ketuban boleh bercantum semula?

Ya! Memang ada peluang untuk bercantum sekiranya kebocoran yang berlaku adalah kecil. Kajian menunjukkan kurang dari 10% % PROM bercantum semula dan kandungan diteruskan sehingga cukup bulan.
Sekiranya kelahiran tidak dapat dielakkan, ibu akan diberikan ubat yang dipanggil dexamethasone untuk menolong mematangkan paru-paru bayi. Ibu juga mungkin akan diberikan ubat untuk mengurangkan kontraksi rahim.
Selalunya ibu akan dimasukkan ke hospital untuk beberapa hari untuk memantau sebarang komplikasi yang bakal timbul. Beberapa ujian darah mungkin diambil untuk melihat tanda-tanda awal jangkitan. Sekiranya didapati terdapat simtom  seperti demam, sakit perut atau bayi dalam keadaan ‘distress’ kelahiran selalunya akan disarankan.

Apakah peluang bayi saya untuk hidup?

Di Malaysia, peluang bayi pra-matang untuk hidup agak tinggi. Sekiranya lahir pada usia 30 minggu, pelungnya amat cerah dengan kadar 75-80%. Walabagaimanpun, kadar untuk hidup semakin kurang apabila bayi 28-30 iaitu pada kadar 60% dan sekiranya kurang dari 26-28 minggu, pelunag untuk hidup adalah 20-40% sahaja.

Sakit-sakit Kecil Semasa Hamil

Menangani sakit-sakit kecil semasa hamil

Sebelum mengandung, masalah sakit dan demam kecil memang senang untuk diatasi kerana ubat-ubatan senang diperolehi dimana-mana. Kalau sakit kepala makan saja ubat tahan sakit, kalau demam telan sahaja ubat demam. Tetapi apabila anda hamil, segalanya berubah!
Sekiranya anda boleh, elakkan semua ubat-ubatan semasa awal mengandung iaitu pada 3 bulan pertama kerana pada masa itu bayi membentuk dengan kadar yang sangat cepat. Lebih bagus sekiranya anda tidak mengambil sebarang ubat sepanjang tempoh kehamilan awal ini.
Kebanyakkan wanita yang takut memakan ubat yang dipreskripsikan doktor mungkin beralih kepada ubat-ubatan traditional kerana menyangka ubat ini selamat tetapi ada juga ubat traditional dan herba semulajadi yang boleh mendatang kemudaratan kerpada pesakit. Ramai wanita menyangka yang ia bukan sejenis ubat dan membuat keputusan untuk tidak memberitahu doktor.

Sakit kepala

Ibu hamil tidak disarankan mengambil ubat seperti aspirin atau ubatan yang terdiri dari kumpulan NSAIDs. Panadol walaubagaimanapun adalah selamat. Sakit kepala yang biasa boleh dilegakan dengan mengurangkan tekanan dan dengan mengamalkan teknik relaksasi. Hindarkan dari makanan yang boleh menyebabkan sakit kepala seperti coklat dan minuman bercafin. Mereka yang menghadapi migrane mungkin perluu mendapat ubat yang lebih kuat dengan preskripsi doktor.

Sakit urat dan lenguh-lenguh

Selalunya akan hilang dengan sendiri. Anda boleh mengosok dan meletakkan kain atau menda suam ditempat yang sakit. Panadol juga boleh mengurangkan sakit. Sekiranya ia tidak juga berkurangan selepas beberapa hari, berjumpalah dengan doktor untuk pemeriksaan

Loya dan muntah

Doktor sebenarnya lebih suka untuk tidak memberikan sebarang preskripsi untuk loya, sebaliknya menyarankan memakan makanan dengan kadar sedidit tetapi lebih kerap. Hindarkan makanan pedas dan berkari.

Pedih ulu hati dan ketidakhadaman

Kebanyakan antacid adalah selamat untuk dimakan pada mana-mana peringakt bersalin. Jangan risau untuk mengambilnya. Kurang makanan berminyak, pedas dan minuman berkafin.

Demam selsema

Minum air secukupnya untuk rehidrasi, menyedut wap panas boleh menolong mengurangkan selsema dan hidung tersumbat. Sekiranya anda mengalami selsema yang teruk dan ia terjadi di awal megandung, spray hidung akan adalah selamat digunakan. Selepas semester pertama, antihistamine biasa adalah selamat digunakan.

Batuk-batuk

Ubat batuk selalunya selamat digunakan asalkan tidak mengandungi alcohol. Berbincanglah dengan doktor anda untuk recomendasi yang lebih baik bagi wanita hamil.

Uri Berkedudukan Rendah

Uri Berkedudukan Rendah (Placenta Preavia)

Uri adalah organ yang terdapat didalam rahim wanita hamil, bertanggungjawab membawa oksigen dan nutrisi dari ibu kepada bayinya. Kedudukan uri yang normal ialah apabila ia berada di tengah atau dibahagian atas rahim. Ini bermakna ia jauh dari kawasan dimana bayi sepatutnya keluar dari rahim.  Uri di kedudukan bawah pula berada dikawasan bawah rahim, menutup ruang laluan bayi semasa kelahiran. Ini seterusnya akan memberikan komplikasi semasa proses bersalin.
Ia bukanlah sesuatu yang jarang ditemui diawal kehamilan kerana 20% daripada uri berada dibawah apa awalnya, tetapi apabila kandungan berusia 28 minggu kebanyakkan dari uri sudah tertarik keatas oleh rahim yang semakin membesar dan cuma 5% sahaja yang masih berada pada bahagian bawah rahim. Pada masa ini keadaan ini dipanggil Placenta Previa.

Komplikasi dan rawatan

Sekiranya uri anda masih dibawah selepas kandungan 28 minggu, tidak banyak yang anda boleh buat untuk mengalakkanya naik keatas. Rawatan pula bergantung kepada tahap placenta previa (PP) tersebut, samada ia menutup keseluruhan laluan bayi atau separuh sahaja. Tahap keterukan dibahagikan kepada 4 jenis. Jenis 1-4. Jenis 1 adalah yang paling ringan, iaitu uri berada dikedudukan bawah tanpa menutup pintu rahim manakala jenis ke 4  pula bermaksud uri menutup keseluruhan pintu rahim.
Sekiranya wanita mengalami PP jenis ke 4, terdapat risiko tinggi untuk kelahiran pra-matang dan pendarahan. Kadang-kadang pendarahan boleh menjadi terlalu banyak sehingga membahayakan nyawa. Doktor selalunya memantau simtom pesakit dengan memasukkan pesakit ke wad pada usia kandungan 32 minggu sekiranya terdapat risiko pendarahan yang tinggi. Sekiranya anda mengalami pendarahan tidak normal dari faraj, cepat-cepatlah berjumpa dengan doktor untuk memastikan yang anda tidak mengalami PP.

Pendarahan Faraj Semasa Hamil

Banyak sebab kenapa wanita mengalami pedarahan faraj semasa hamil. Ada wanita yang mengalami pendarahan ringan terutamanya pada awal trimester pertama kemudian pendarahan tersebut berhenti dengan sendirinya, tetapi ada juga wanita yang mengalami pendarahan sekali sekala sahaja. Ada juga yang mengalami pendarahan teruk dan mengejut.

1. Pendarahan Implantasi

Dianggarkan 25% daripada wanita mengalami pendarahan semasa trimester pertama. Salah satu sebab pendarahan ini ialah pendarahan implantasi.
Apa itu pendarahan implantasi?
Pendarahan implantasi selalunya tidak sebanyak darah haid dan kebanyakkannya berwarna coklat atau merah jambu. Ia berlaku apabila telur yang sudahpun bersenyawa dengan sperma bergerak kerahim dan cuba membenamkan dirinya kedalam dinding rahim. Proses ini dinamakan implantasi. Pendarahan berlaku semasa proses implantasi ini. Yang membezakannya dengan darah haid ialah jumlah darah yang keluar adalah sedikit dan terhad pada 1-3 hari sahaja.
Bilakan implantasi selalu terjadi?
Ia selalunya berlaku 5-12 hari dari tarikh ovulasi, masa yang sama, anda sepatutnya datang haid.

2. Keguguran

Pendarahan semasa awal hamil tidak semestinya anda gugur kerana 50% daripada wanita hamil yang mengalami pendarahan tidak keguguran. Keguguran boleh berlaku pada bila-bila masa pada 12 minggu pertama dan berlaku pada 15-20% kehamilan. Sekiranya anda merasa yang terdapat tisu seperti daging keluar dari faraj, bawa tisu tersebut ke klinik supaya doktor boleh memeriksanya. Kebanyakkan keguguran tidak dapat dielakkan. Ia adalah cara badan untuk mencegah dari hamil janin yang tidak normal. Keguguran tiada kaitan dengan cara hidup yang aktif dan tiada bukti yang senaman atau seks boleh menyebabkan keguguran.

3. Hamil di luar rahim(Ectopic Pregnancy)

Sebab lain yang boleh menyebabkan pendarahan ialah mengandung diluar rahim. Sekiranya ia berlaku pada salur fallopian, ia mungkin akan pecah dan boleh membahayakan nyawa. Ia berlaku pada 1 dalam 60 kehamilan

4. Kandungan Anggur

Sebab lain yang boleh menyebabkan pendarahaan ialah mengandung anggur. Ia disebabkan oleh ketumbuhan tisu tidak normal yang membesar dengan cepat. Tiada janin didalam kehamilan ini.

5. Ketumbuhan pada pangkal rahim

Kanser pangkal rahim atau polip juga boleh menyebabkan pendarahan. Pemeriksaan faraj akan dapat memberikan diagnosa pada masalah ini.

6. Placental Abruption

Uri mungkin akan merekah dari dinding rahim sebelum atau semasa bersalin. Ia boleh akan menyebabkan pendarahan. Cuma 1% wanita hamil yang mengalami placenta abruption ini. Selalunya ia berlaku pada lewat kehamilan dan beserta dengan dengan kesakitan pada perut.

7. Placenta Previa atau uri di kedudukan bawah

Apabila uri berada pada kedudukan bawah, Ia mungkin akan menutupi sebahagian dari lubang pangkal rahim atau sepenuhnya dan ini dinamakan placenta preavia. PP adalah sangat serius dan memerlukan rawatan segera sekinya berlaku pendarahan

8. Tanda bersalin

Pada lewat kehamilan, pendarahan dari faraj adalah salah satu tanda sudah sampai saat bersalin. Ia terjadi apabila mucus pluk yang menutupi pintu rahim terjatuh disebabkan oleh kontaksi rahim menyebabkan darah dan lendir keluar dari serviks. Ia dipanggil show. Ia adalah sangat kerap terjadi semasa kelahiran bermula.

No comments: