Thursday, February 10, 2011

Kancah kehidupan

Hermmm.....di dunia nie penuh dengan pelbagai corak dan arena kehidupan. Ibarat macam pelangi yang mempunyai 7 warna, mungkin ada memberi makna yang tersirat antara warna-warna tersebut yang yg kite tidak thu. tetapi dgn adenya pelbagai corak ibarat pelangi dlm kehidupan kite, ini lh yg akan membuatkan kite menjadi lbih matang untuk mengatur kehidupan di muka bumi ini baik utk diri sendiri, suami/isteri, anak-anak mhu pun keluarga. Tetapi jgn lupa kekadang boleh jugak membuatkan seseorg itu hilang kawalan dan membuat perkara yang tidak diingini dan dilarang oleh Allah. Sepertimana yang kita ketahui di pusat-pusat pemulihan, hospital sakit jiwa, rumah-rumah bimbingan dan pelbagai lagi.


Allah mebri kite akal fikiran untuk digunakan dan berfikir secara waras untuk mencari jalan penyelesaian bagi setiap masalah yang kite hadapi. Allah maha mengetahui dan pengampun, mohon lh kepadanya untuk mendapat petunjuk dan pertolongan daripadaNya bagi memudahkan urusan kite menyelesaikan masalah.

SelainNya kite jugak perlu mencari seseorg sebagai teman mendengar keluhan masalah yang kite hadapi, tak semestinya untuk mengharapkan pertolongan daridanya tetapi sekadar menjadi teman untuk mendengar pun jadilah. Apabila kite menyimpan masalah kite terlalu lama nanti akan menjadi parah dn boleh membuatkn sesorg itu jatuh sakit jiwa. So, ingat lh wahai kawan-kawan jgn lh suka memendam perasaan, luahkn lh segala masalah yg dihadapi bersama teman agar fikiran kite tenang daripada pelbagai masalah. Tapi ingat, jgn tersalah mencari teman krn sekiranya tersalah mencari teman segala masalah dan rahsia kite akan terbongkar dn boleh menjatuhkan maruah kite sendiri.

Post nie sekadar saya ingin mengingiatkan untuk diri saya sendiri dan kawan-kawan. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya cma kite kne usaha lebih dan menggunakan akal fikiran yang Allah berikan dengan bijak. Semoga orang yang sedang membaca ini mendapat rahmat daripada Mu Ya Allah dan diberi kesenangan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat Aminnn.......

No comments: