Tuesday, April 9, 2013

Tahap Kesabaran

Tanpa dijangka dan diduga, terjadi tragedi daripada guruan ke tahap pertelingkahan. Saya tidak ada niat yang tersirat dan tersurat pun untuk melawan kata atau pun kurang hajar tapi keadaan yang membuatkan tahap kemaharan saya kemuncak dan hilang sabar.

Saya tahu lah dia tu sapa (bukanlah bos pun...)  , tapi yang takleh tahan dengan  tahap sikapnya kadang2 melebihi seorang bos.  Bos pun tak macam tu, boleh lebih kurang lagi dan tolong-menolong. Takda pun asyik ungkit "saya bos awak dan penilai SKT awak" boleh lagi cakap baik2, takda pun melenting tak tentu pasal. Saya tahulah saya ni hanya kerani, takda kuasa macam dia boleh menilai, tapi takyahlah asyik ungkit benda itu je bila tiap kali telinga panas. Baik2 orang stady je...jadi panas jugak dibuatnya!. Boleh Hilang rasa hormat dan jadi menyampah.

Dia gurau kasar dengan orang lain boleh tapi orang lain bila tergurau kasar sikit dia dah melenting dan mulalah berhempas barang menunjuk perasaan. Mulalah menggunakan kuasanya untuk membandingkan dirinya lebih pangkat daripada orang bawahnya. Bila dia terasa tercabar sikit, mulalah mengungkit pasal penilaian SKT sapa?. Jangan ingat dia seorang sahaja ada tahap kesabaran dan tak sukakan orang, orang pun tak suka jugak dengan perangai dia yang semakin hari semakin nmpak 837@&@%. "Bak pepatah kata seorng bos, "KAU TAK SUKA AKU! AKU PUN TAK SUKA ENGKAU!"?. Kita bila diberi darjat dan pangkat sikit, dah lupa, sombong, bongkak, takbur dan megah diri. Syukur al-hamdulillah dengan apa yang saya ada sekarang, sekurang2nya mengelakkan dari menjadi seorang yang lupa diri dan takbur dengn pangkat dan darjat yang diberi hanya sementara.

Sapa suka kan pertelingkahan dan pergaduhan?, takda sapa kecuali memang ada niat nk cari gaduh. Kadang2 tu diluar kawalan dan terpaksa bersikap sedemian. 

 Kalau nak orang hormat kita, kita juga perlu hormat orang, tak kiralah dia lebih rendah pangkatnya sekali pun. Barulah orang senang berkomunikasi dengan kita dan berkawan dengan kita serta ikhlas berkawan dengan kita.

Selepas ini takdalah lagi gurau2 atau ketawa2. Tak boleh gurau dan cepat terasa, lepas ni hanya serius je.  Jumpa bila ada hal kerja je dan keperluan je. Cakap lebih sikit nanti kata "lawan pegawai" pulak. Dia salah ke, marah ke, apa ke...diamkan aje. Malas nak layan orang yang ada angin pus2 ni.


Entahlah sebenarnya saya dah tak tahan duduk lama2 di kerusi saya sekarang, terasa semakin panas dan tak sabar nak cuba merasa pengalaman di tempat lain pulak. Ragam manusia memang pelbagai cara tapi, itulah pengalaman pahit dan manis..Jauh beza dengan situasi kerja di tempat lama. Bos, pegawai dah macam keluarga takda pun bergaduh2, makan hati dan sebut2 kuasa. Entahlah mungkin dah sampai giliran , terima jelah dengan redha....mungkin ada hikmah disebaliknya!.

GUNALAH KUASA BILA PERLU DAN SEWAJARNYA, BUKAN ACAP KALI DI
BANDING2KAN DENGAN ORNG YANG TIADA KUASA!

KUASA YANG DIBERI ADALAH AMANAH DARIPADA ALLAH!

GUNALAH DENGAN SEBAIK MUNGKIN DAN BERSESUAIAN DENGAN KEADAAN!

Orang bawahan ada juga hati dan perasaan dan perlu dijaga. 


No comments: