Friday, March 9, 2012

Gerak Aktif

Dari hari ke hari, dari minggu ke minggu, dari bulan ke bulan dan akhirnya tiba juga masa yang dinanti-nanti oleh semua ibu hamil. Boleh dikatakan tiap-tiap malam akan bercakap dengan baby "Baby geraklah mama dan papa nak rasa" walaupun belum tiba masanya.Betul tak? betul tak? wahai ibu-ibu di luar sana....

Ibu akan merasa seronok sangat bila terasa baby gerak walau pun sikit-sikt. Rasa happy sesangat...Waktu gerak baby nie lain oranglain masanye tau tapi kebanyakkan baby gerak aktif pada waktu malam.

Sekarang baby aku pun dah mula aktif bergerak. Waktu aktifnya pada waktu malam. Seronok sangat bila terasa perut gerak-gerak. Aku selalu tengok perut aku bila dia aktif bergerak.

Tapi kawan-kawan jangan hairan tau ada juga ibu tidak suka anaknya bergerak aktif dalam perut. Kalau setakat marah manja je takpa tapi sampai pukul-pukul perutnya. Kesian baby dari dalam perut dah kena marah dengan ibu, apatah lagi bila dah keluar nanti macam manalah agaknya ibu itu marah. Bila tak ada anak nak anak tapi, bila dah ada belum keluar dari perut lagi dah marah-marah baby. Kesian baby...

Itulah dia dikatakan manusia kan! macam-macam ragam manusia di muka bumi Allah S.W.T ini. Ada ibu yang penyayang dan ada juga ibu yang zalim. Oleh yang demikian, wahai ibu-ibu di luar sana dan juga diriku jadilah ibu yang penyayang dan penyabar. Anak adalah rezeki dari Allah. Dia adalah amanah yang telah Allah berikan kepada kita. Maka jagalah, didiklah dia menjadi insan yang berguna di dunia dan diakhirat..amin..


silalah comment post ini...

No comments: